Pyłek kwiatowy – skarb zamknięty w kulkach

Niedawno pisałam o propolisie, dziś również będzie kontynuacja wpisu z zakresu apiterapii, ale skupię się na pyłku kwiatowym.

Pyłek kwiatowy zwany również pyłkiem pszczelim lub odnóżami pszczelimi, to nic innego jak męskie komórki rozrodcze roślin kwiatowych.
Pszczoła pozyskuje pyłek swoim ciałem, z nich formuje kule za pomocą wydzieliny z gruczołow ślinowych i gardzielowych. W ten sposób zlepiona kulka przenoszona jest do ula w tak zwanych koszyczkach, które znajdują się na trzeciej parze nóg pszczoły.

BUDOWA ZIARNKA PYŁKU I JEGO PRZYSWAJALNOŚĆ.
Ziarnka pyłku otoczone są podwójną ścianą:
– zewnętrzna ściana to egzyna (4), składająca się ze sporopoleniny przyczyniajaca sie do odporności na czynniki zewntrzne. W tej ścianie znajdują się również barwniki (karotenoidy, flawonoidy, antocyjany i chlorofil, które nadają określony kolor pyłkowi. Z reguły jest na kolor żółty z różnymi odcieniami tej barwy. Jednak zabarwienie ziaren pyłku bywa zróżnicowane – od białego do czarnego włącznie.
– wewnętrzna ściana to intyna (3) zbudowana z celulozy oraz pektyn, ona wykazuje z kolei dużą wrażliwość na czynniki zewnętrzne.
– przez obie ściany przebiegają kanaliki- apertura (1).
– w centralnym miejscu jest oczywiście jądro (2).


Ryc. 1. Schemat budowy ziarna pyłku: ¹
1 – apertura,
2 – jądro i jego struktura,
3 – intyna, 4 – egzyna
(wg Tichonowa i wsp. 2010)

Nie bez przyczyny podaję budowę. Zapoznanie się z nią pozwoli nam zrozumieć istotę wchłaniania się pyłku przez ludzki organizm.
Rozdrobnienie czy też zmielenie jest jedynie formą, która ułatwi nam przyjmowanie tego pyłku. Czynność ta nie sprawia, że pyłek kwiatowy będzie się wchłaniał lepiej. Następuje tylko rozbicie obnóży na pojedyncze ziarna lub mniejsze fragmenty.
Przyswajalność możemy podnieść poprzez wcześniejsze namoczenie pyłku w letniej wodzie, co powoduje jego pęcznienie i uwolnienie się aktywnych związków poprzez kanaliki. Dzięki czemu podnosimy przyswajalność nawet do 70%. Wzrost przyswajalności uzyskamy również, łącząc pyłek kwiatowy z miodem. W tym połączeniu zachodzi tutaj fermentacja enzymatyczna. Ona uwalnia substancje aktywne, które nasz organizm może pobrać.
Trawienie ziaren pyłku kwiatowego zachodzi również w organizmie – w sokach jelitowych, ale przy obecności enzymów trzustkowych odpowiedzialnych za rozkład białek.

SKŁAD.
Skoro już wiemy jak się zabrać za ten pyłek, to warto się dowiedzieć, co za skarby w sobie skrywa.
Pyłek wyróżnia się wysoką wartością odżywczą. Zawdzięcza to swojemu składowi. Znajduje się w nim:
– woda,
– białko,w tym aminokwasy,
– hormony,
– lipidy: kwasy tłuszczowe (przede wszystkim niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT), fosfolipidy i fitosterole,
– węglowodany: np cukry,
– związki fenolowe: flawonoidy, leukotrieny, katechiny i fenolokwasy,
– związki terpenowe: kwas ursolowy i kwas oleanolowy,
– witaminy:A, B1, B2, C, D2, E, K1, K3, kwas foliowy, PP,
– biopierwiastki na które składają się makroelementy (wapń, fosfor, magnez, sód i potas) oraz mikroelementy (żelazo, miedź, cynk, mangan, krzem i selen).

ZASTOSOWANIE I DZIAŁANIE:
ogólnoustrojowe stany zapalne (hamuje aktywność enzymów odpowiedzialnych za powstawanie mediatorów procesu zapalnego w tkankach).
problemy dermatologiczne: np. poprawia stan skóry poprzez proces keratynizacji skóry, co przyczynia się do zwiekszenia sie elastycznosci skóry oraz wzrostu odpornośi na choroby skóry, takie jak trądzik i łuszczyca.
poprawia obraz krwi zwłaszcza hemoglobiny. Zalecany przy niedokrwistości.
prewencja miażdżycy, zawałów i udarów. Zmniejsza zdolność płytek krwi do agregacji (zlepiania się).Obniża poziom lipidów (trójglicerydów i cholesterolu). Poprawia ukrwienie mózgowe. Moja mama łączyła pyłek z miłorzębem przy chorobie niedokrwiennej mózgu. “Ucisk głowy” ustępował i poprawiała się jasność umysłu. Zwiększyła się zdolność do koncentracji i skupienia uwagi.
choroby wątroby i dróg żółciowych. Wykazuje działanie hepatoochronne, odtruwające, poprzez wiązanie toksyn w połączenia chelatowe z flawonoidami i kwasem glukuronowym. Warto pyłek łączyć z sylimaryną, dzięki czemu otrzymujemy synergizm działania.
schorzenia gruczołu krokowego -wpływa na rozkurczenie mięśni gładkich cewki moczowej oraz usprawnia opróżnienie pęcherza moczowego.
choroby układu pokarmowego w chorobach wrzodowych: zmniejsza krwotoki i ułatwia zabliźnianie się wrzodów.
zaburzenia odżywiania i działanie adaptogenne. Wpływa ogólnie na lepszą kondycję i samopoczucie. Stosowany w okresie rekonwalescencji, po operacjach, w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego oraz fizycznego, przy braku apetytu, w niedożywieniu spowodowanym różnymi czynnikami.
układ nerwowy: wzmacnia, tonizuje, odżywia tkanki nerwowe, wpływa na wzmocnienie koncentracji i procesów pamięci. Stosowany w depresji wynikającej z obniżenia się energii życiowej, zwłaszcza u osób starszych.
regulacja gospodarki hormonalnej: łagodzi objawy przekwitania, wykazuje działanie antyandrogenne i estrogenne.
kosmetyczne: odżywia, dotlenia, odmładza, wzmacnia ukrwienie skóry.

DAWKOWANIE.
Według dr Rózańskiego: ”w miodzie lub wraz z miodem -1-2 łyżczeki pyłku 1 raz dziennie przez 1 miesiąc. Następnie przerwać kurację na 2 tygodnie, po czym wznowić”.
Ogólnie spotykane zalecenia dotyczące dawkowania:
osoba dorosła: 20-40 g pyłku kwiatowego dziennie, tj od 3-5 łyżeczek,
dzieci: 1-2 łyżeczki.

Należy unikać spożywania pyłku wieczorem, ponieważ może on za bardzo pobudzać układ nerwowy, przez co powodować trudności w zasypianiu!

Zanim sięgniemy po pszczele produkty, warto zrobić próbę uczuleniową!

JAK JA STOSUJE PYŁEK.
Ja z reguły rozdrabniam pyłek w moździerzu.
1 część pyłku,
0,25 części zmielonej skórki z róży ( witamina C w produktach pszczelich wzmacnia jego działanie, a poza tym przełamuje trochę mdły smak pyłku),
3-4 części miodu,
wszystko mieszam. Przechowuję w ciemnym miejscu.

Tak sporządzony pyłek – 1 łyżeczkę – zalewam przegotowaną, letnią wodą wieczorem, a rano po śniadaniu dolewam trochę ciepłej wody i podaję dzieciakom.

Zdarza się też, że daje dzieciom na łyżeczkę pyłek jako lizak :), jako zdrowy smakołyk. Wiem, że nie przeleci to przez układ pokarmowy. Jak już wspominałam połączenie miodu i pyłku sprawia, że na drodze fermentacji mikrobiologicznej, substancje aktywne przechodzą do organizmu. Jednakże większa przyswajalność jest jednak po uprzednim rozpuszczeniu w wodzie.

Ostatnio zmodyfikowałam delikatnie przepis i rozdrobniony pyłek zwilżyłam rumem (ekstrakty alkoholowe zawierają głównie związki fenolowe (flawonoidy, kwasy fenolowe, leukoantocyjanidyny i katechiny).² Oczywiście zmieliłam skórkę róży, ale dodałam też sproszkowanej aceroli.

A czy Wy macie jakieś doświadczenie z pyłkiem lub innymi skarbami z ula? 🙂

 

¹https://www.pasieka24.pl/konkurs-foto-2010/1-konkurs-foto-2010/detail/171-170720101454sl373747-sadowscyhenrykakrzysztof.html?tmpl=component&phocaslideshow=0

²http://www.czytelniamedyczna.pl/5640,sklad-i-wlasciwosci-biologiczne-pylku-kwiatowego-zbieranego-przez-pszczoly-ze-sz.html

http://www.czytelniamedyczna.pl/2601,sklad-chemiczny-i-adaptogenne-dzialanie-pszczelego-pylku-kwiatowego-cz-i-sklad-c.html

http://www.czytelniamedyczna.pl/2583,wlasciwosci-biologiczne-i-dzialanie-lecznicze-pylku-kwiatowego-zbieranego-przez.html

https://panacea.pl/articles.php?id=270

https://www.panacea.pl/articles.php?id=2309

http://rozanski.li/464/pollen-czyli-pylek/

2 comments:

Ja zalewam letnia woda, albo świeżo wyciśniętym sokiem najczęściej jabłkowym z miodem. Wcześniej, nawet do mleka dla dziecka. Jak się rozpuściło chętnie wypijał. A jeśli chodzi o kolor, faktycznie bogata paleta. Pomarańcze, brązy ostatnio prawie zielonkawy. Pozdrawiamy i czekamy na więcej 🙂

Odpowiedz

Dzieciaki raczej chętnie wypijają pyłek, aczkolwiek zawsze warto dostosować się do dziecka i podać w tej formie, którą najchtniej spożyje :). Ważna jest też temperatura płynu, w którym rozpuszczamy pyłek – zbyt gorąca sprawia, że witaminy tracą swoją moc. Pamietajmy o właściwym przechowywaniu, bo nie tylko temperatura, ale np. światło i dostęp powietrza wpływają na jakość witamin i całego naszego domowego lekarstwa.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *